Τη στρατηγική σημασία των Δωδεκανήσων και της νησιωτικής Ελλάδας ανέδειξε ο Βουλευτής Δωδεκανήσου Βασίλης Α. Υψηλάντης, Κοσμήτορας της Βουλής και Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής επί του Κρατικού Προϋπολογισμού 2026, θέτοντας ως κεντρικό άξονα την ανάγκη ισόρροπης ανάπτυξης, κοινωνικής συνοχής και έμπρακτης στήριξης των νησιών.
Όπως τόνισε, «ο Προϋπολογισμός του 2026 δεν είναι απλώς ένα λογιστικό εργαλείο, αλλά είναι πολιτική επιλογή. Και η επιλογή της Κυβέρνησης είναι ξεκάθαρη, η περιφέρεια και ιδιαίτερα τα νησιά δεν μένουν πίσω». Αναφέρθηκε εκτενώς στις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες των Δωδεκανήσων, υπογραμμίζοντας ότι η γεωγραφική διασπορά, το αυξημένο κόστος ζωής και μεταφορών, αλλά και οι πιέσεις του τουρισμού, απαιτούν στοχευμένες και μόνιμες πολιτικές λύσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, πρόταξε:
• τη συνέχιση και ενίσχυση των πολιτικών νησιωτικότητας,
• τη στήριξη των υποδομών υγείας, μεταφορών και ύδρευσης,
• την ανάγκη για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη με όρους ανθεκτικότητας,
• καθώς και την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και της απασχόλησης, με έμφαση στους νέους και τις μικρές επιχειρήσεις.
Συνεχίζοντας υπογράμμισε ότι η νησιωτική πολιτική δεν αποτελεί «ειδική μεταχείριση», αλλά συνταγματική και αναπτυξιακή υποχρέωση της Πολιτείας, επισημαίνοντας πως ο Προϋπολογισμός 2026 ενσωματώνει αυτή τη φιλοσοφία μέσα από στοχευμένες δαπάνες και επενδύσεις. «Η Ελλάδα του αύριο δεν μπορεί να είναι μια χώρα δύο ταχυτήτων. Η ανάπτυξη ή θα είναι παντού ή δεν θα είναι βιώσιμη», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Κλείνοντας, τόνισε ότι η στήριξη του Προϋπολογισμού 2026 αποτελεί ψήφο ευθύνης και προοπτικής, ιδιαίτερα για τις νησιωτικές περιοχές, διαβεβαιώνοντας ότι θα συνεχίσει να διεκδικεί με συνέπεια και τεκμηρίωση περισσότερες ευκαιρίες για τα Δωδεκάνησα και τη νησιωτική Ελλάδα.
Τα κυριότερα σημεία της ομιλίας του Βασίλη Α. Υψηλάντη, είναι η ακόλουθη:
«Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και Κύριοι Υπουργοί
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο Προϋπολογισμός του 2026 αφορά την ξεκάθαρη πολιτική επιλογή της κυβέρνησής μας, που αντανακλά τις αρχές της Νέας Δημοκρατία ανάπτυξη, κοινωνική δικαιοσύνη και εθνική σταθερότητα.
Είναι ταυτόχρονα μια κοινωνική σύμβαση με τον ελληνικό λαό, που εγγυάται την προστασία των ευάλωτων και την προώθηση της ευημερίας όλων.
Κυρίως, όμως, αποτελεί τον χάρτη πορείας της Πατρίδας μας προς μια ισχυρή, ανθεκτική και ευρωπαϊκά προσανατολισμένη Ελλάδα για την επόμενη μέρα.
Σήμερα εγκρίνουμε έναν Προϋπολογισμό που:
• διατηρεί τη δημοσιονομική σταθερότητα,
• ενισχύει την αναπτυξιακή δυναμική,
• θωρακίζει την κοινωνική συνοχή,
• και απαντά στις προκλήσεις των ανισοτήτων, της κλιματικής κρίσης και της γεωπολιτικής αστάθειας.
Και όλα αυτά σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη ευρωπαϊκή συγκυρία, όπου η Ελλάδα δεν είναι πια παρατηρητής και αδύναμος κρίκος, αλλά παράγοντας σταθερότητας.
Η εκλογή του Υπουργού Οικονομικών, Κυριάκου Πιερρακάκη, στην Προεδρία του Eurogroup, αποτελεί την πλέον επίσημη αναγνώριση ότι η Ελλάδα σήμερα είναι πυλώνας ευημερίας και ανάπτυξης, παράδειγμα καλών πρακτικών για τη λειτουργία της Ευρώπης.
Μια εξέλιξη που οφείλουμε να πούμε καθαρά ότι στηρίζεται στις στρατηγικές επιλογές και τις προτάσεις του Πρωθυπουργού, οι οποίες τοποθετούν τη χώρα μας στον σκληρό πυρήνα των ευρωπαϊκών εξελίξεων.
Το 2026 είναι έτος μετάβασης. Μετάβασης από την ανάκαμψη στην ποιοτική, βιώσιμη ανάπτυξη.
Αυτό αποτυπώνεται:
• στις υψηλές δημόσιες επενδύσεις,
• στη σταδιακή μετατόπιση προς τις ιδιωτικές επενδύσεις,
• στις μόνιμες μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις,
• στη στήριξη της περιφέρειας και της νησιωτικότητας.
Το 2026 η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται με 2,4%, διπλάσιο ρυθμό από την Ευρωζώνη,
το κατά κεφαλήν ΑΕΠ έχει αυξηθεί σωρευτικά κατά 15,7% από το 2019 – όταν στην Ευρωζώνη η αύξηση είναι μόλις 5,3%, οι επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ ανεβαίνουν από 11% το 2019 στο 17,7% το 2026.
Οι επενδύσεις σε σταθερές τιμές αυξάνονται κατά 96% την περίοδο 2019–2026, έναντι μόλις 5% στην Ευρωζώνη.
Αυτό δεν είναι ανάπτυξη κατανάλωσης. Είναι μετασχηματισμός του παραγωγικού μοντέλου.
Ακούσαμε την αντιπολίτευση να μιλά για περικοπές. Η αλήθεια είναι ότι συγκρίνει ανόμοια μεγέθη. Η σταδιακή ολοκλήρωση του Ταμείου Ανάκαμψης και των έκτακτων μέτρων ενεργειακής κρίσης δεν είναι λιτότητα, δεν είναι περικοπή κοινωνικών δαπανών – είναι επιστροφή στην κανονικότητα με ευθύνη.
Δεν μειώνονται οι δαπάνες για την Υγεία, αντίθετα έχουν διπλασιαστεί από το 2019.
Ούτε της Παιδείας που ενισχύονται σταθερά.
Δεν μειώνονται οι συντάξεις, αντίθετα αυξάνονται, με σταδιακή κατάργηση της προσωπικής διαφοράς.
Αλλάζουμε μείγμα πολιτικής:
• λιγότερες οριζόντιες επιδοτήσεις κρίσης,
• περισσότερες στοχευμένες επενδύσεις, μέσω ΠΔΕ και ΕΣΠΑ.
Το πρωτογενές αποτέλεσμα το 2026 διαμορφώνεται στο 2,8% του ΑΕΠ.
Το δημόσιο χρέος υποχωρεί στο 138,2%, μειωμένο κατά 45 ποσοστιαίες μονάδες από το 2019.
Αυτή η πορεία:
• δημιουργεί δημοσιονομικό χώρο,
• οδηγεί σε αναβαθμίσεις από τους οίκους αξιολόγησης,
• και επιστρέφει απτά στην κοινωνία.
Οι καθαρές αμοιβές έχουν αυξηθεί κατά 32% από το 2019, όταν ο πληθωρισμός αυξήθηκε σωρευτικά κατά 22%.
Ο κατώτατος μισθός αυξάνεται συνολικά κατά 46% έως το 2027.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτός ο Προϋπολογισμός δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ελληνική περιφέρεια, για να απελευθερωθούν οι υγιείς αναπτυξιακές της δυνάμεις.
Η μείωση του ΦΠΑ κατά 30% σε νησιά έως 20.000 κατοίκους, κάτι που οφείλουμε να επεκτείνουμε και στη Ρόδο, η οποία από τη μια παράγει τεράστια τουριστικά έσοδα για την εθνική οικονομία και από την άλλη πληρώνει το τίμημα της νησιωτικότητας με υπέρογκο μεταφορικό κόστος που εκτοξεύει το κόστος ζωής, η μείωση και μηδενισμός του ΕΝΦΙΑ σε μικρούς οικισμούς, η ενίσχυση της υγείας, της άμυνας και της πολιτικής προστασίας.
Μέσω ενισχύσεων άνω των 10 δισ. ευρώ σε ΠΔΕ και ΕΣΠΑ, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για ποιοτική ανάπτυξη εκτός μεγάλων αστικών κέντρων. Με έμφαση σε καινοτόμες δραστηριότητες όπως αγροδιατροφή, logistics και πράσινες τεχνολογίες.
Για να απασχοληθούν οι νέοι στα νησιά μας πέραν του τουρισμού: δωδεκάμηνη απασχόληση στον πρωτογενή τομέα, στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στη ψηφιακή οικονομία.
Συνεχίζουμε τη στήριξη του νησιωτικού συστήματος υγείας και την ενίσχυση της ακτοπλοϊκής διασύνδεσης νησιών μεταξύ τους και με το κέντρο.
Στο σημείο αυτό, επισημαίνω ότι οφείλουμε να εμβαθύνουμε περισσότερο, εξετάζοντας πώς αντιμετωπίζεται σε άλλες νησιωτικές περιοχές της Ευρώπης, όπως στη Σικελία ή στις Κανάριες Νήσους, το ολοένα αυξανόμενο αεροπορικό και ακτοπλοϊκό κόστος.
Θα ήθελα επίσης, ως εκπρόσωπος μιας ευαίσθητης εθνικά περιοχής της Δωδεκανήσου που απειλείται ευθέως από την Τουρκία, να αναφερθώ στην Άμυνα: Στον διπλασιασμό των δαπανών για το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας από το 2019. Ενισχύουμε έμπρακτα την αποτρεπτική ισχύ της χώρας με δημοσιονομική υπευθυνότητα, δίχως να υπονομεύουμε την κοινωνική συνοχή.
Αυτές οι προβλέψεις δεν είναι αφηρημένες, είναι εργαλεία για να κάνουμε την Ελλάδα πρωταγωνίστρια.
Η Πατρίδα μας προχωρά μπροστά και ο ελληνικός λαός δεν θα ξαναπέσει στην παγίδα των αναληθειών, των κούφιων λόγων μιας αντιπολίτευσης της οπισθοδρόμησης, που οι προτάσεις της οδηγούν ξανά, με μαθηματική ακρίβεια, τη χώρα στις θλιβερές ημέρες των μνημονίων.
Με τις σκέψεις αυτές, δηλώνω ότι υπερψηφίζω τον Προϋπολογισμό του Κράτους 2026, ως πράξη ευθύνης έναντι των πολιτών που μας εμπιστεύθηκαν.»